Een vernieuwend verkoopplatform voor retouren

Een vernieuwend verkoopplatform voor retouren

Voor veel webwinkels is het een blok aan het been en een hoge kostenpost: geretourneerde producten welke niet meer als nieuw verkocht kunnen worden. Van wasmachines tot computers en van koffers tot bbq’s, vaak verdwijnen ze in de opslag, gaan ze voor een bodemprijs richting een opkoper of ze worden onterecht vernietigd. De webwinkelier blijft achter met het verlies en de onzekerheid waar de goederen weer zullen opduiken.

Retourplaza is daarom een stabiele oplossing. Het doel is de best mogelijke waarde te realiseren voor retourproducten en het ontzorgen van het logistieke retourproces. Om zo’n innovatieve retourservice en verkoopkanaal aan te kunnen bieden, hebben Retourplaza en PostNL de handen ineen geslagen.

Retourverwerking middels unieke gradingsoftware

Retourplaza heeft hiervoor onder andere unieke grading software ontwikkeld. Daarnaast is het bedrijf een strategische samenwerking met PostNL aangegaan om webwinkels te helpen met hun retourverwerking. Na uitgebreide controle van elk afzonderlijk product in een professionele retourverwerkingslocatie in Houten wordt deze met een duidelijke beschrijving van de productstatus, detailfoto’s en een passende korting opnieuw aangeboden aan consumenten via www.retourplaza.nl. Door dit speciale proces en deze software biedt Retourplaza een unieke waarde-oplossing voor het bekende retourprobleem van webwinkels.
 Het unieke waardeproces van Retourplaza


Retouren nemen toe en daarmee ook de kosten

“Veel webwinkels in Nederland hebben te maken met een toenemende stroom retouren en de bijbehorende kosten. Met name in sectoren als elektronica en huishoudelijke artikelen varieert dit percentage van 10 tot wel 15 procent”, vertelt Maryam Boonstra, Reverse Logistics Manager bij PostNL. In veel gevallen zijn de producten nog ongebruikt en werkend, maar is bijvoorbeeld de verpakking beschadigd of het artikel zelf niet meer als 100% nieuw te verkopen. Het levert daarom voor de webwinkelier niet de waarde op die het product nog wel heeft.

 

Jonge startup met nieuw verkoopplatform

Een van de trotse oprichters is Jan Minnee (29) die blij is met de goede start van het jonge bedrijf. “We zijn inmiddels echt in staat een grote zorg weg te nemen van webwinkels en de best mogelijke waarde voor deze producten te realiseren middels onze logistiek, unieke software en verkoopplatform. Retourplaza.nl is dan ook een extra kanaal naast de huidige webwinkel. Kleine en grote webwinkels kunnen van onze service gebruikmaken en zich zo blijven richten op hun corebusiness. In een korte tijd hebben we al honderden consumenten blij mogen maken met een nieuw, ongebruikt 2e-kans artikel voor een passende prijs.”